کانون سردفتران و دفتریاران

يكشنبه, 06 فروردين 1402

سخنرانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران در همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات

سخنرانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران در همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات

محمدرضا دشتي اردكاني در پنل زیرساختهای حقوقی فناوری اطلاعات در همايش جنبه‌هاي حقوقي فناوري اطلاعات و ارتباطات گفت: اميدواريم هرچه سریعتر شورای سیاست گذاری گواهی الکترونیک کانون سردفتران و دفترياران مجوز تاسیس مرکز میانی عام کانون سردفتران را صادر كند.

 

 

محمدرضا دشتي اردكاني در اين همايش با اشاره به مباحث احراز هویت، احراز مالکیت و احراز اهلیت به عنوان ارکان فعالیت دفاتر اسناد رسمی، سردفتر اسناد رسمی را بعنوان متخصص‌ترین و متبحرترین اشخاص در فعالیتشان دانست.

 

وي با بيان اينكه گواهی امضا یا تایید صحت امضا از جمله قدیمی‌ترین خدمات دفاتر اسناد رسمی است،‌گفت: برابر اصل كردن مدارک و اسناد نیز از جمله ديگر خدمات مهم دفاتر اسناد رسمی است و کماکان در مفاهیم جدید و مدیریت Ict با توجه به صلاحیت حاکمیتی دفاتر اسناد رسمی باید متولی اصلی و یگانه آن باشند.

 

دشتي اردكاني ظرفیت گسترده دفاتر اسناد رسمی و پراکندگی آنان را در كنار مدیریت یکپارچه و شبکه‌ای برخط از جمله مزاياي اين دفاتر عنوان كرد و ادامه داد: امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و پرسنلی، دفاتر اسنادرسمي را مجموعه‌ای منحصر بفرد و غیرقابل رقابت با دیگر موسسات مشابه با فاصله بسیار گسترده قرار داده و سامانه ثبت الكترونيك اسناد در دفاتر اسناد رسمی بصورت شبکه‌ای امکان هرگونه بسط و توسعه و فراهم كردن هر خدمتی از ناحیه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها را در راستای ماهیت و ذات فعالیت دفاتر اسناد رسمی فراهم كرده است.

 

رييس كانون سردفتران و دفترياران در ادامه سخنان خود به مجموعه فعالیت گسترده کانون سردفتران از زمان تصویب قانون تجارت از سال ۱۳۸۲ و متعاقب آن تصویب ماده ۳۲ آیین‌نامه مذکور پرداخت و گفت: درخصوص نحوه فعالیت مراکز میانی و دفاتر ثبت نام، با جدیت پیگیری صورت مي‌گيرد. در ماهنامه کانون درج مقالات و مطالب گسترده و همکاری از اساتید برای تحقیق و پژوهش و چاپ ویژه‌نامه و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی، اعزام دانشجو برای مقطع دکتری، شرکت در همایش‌های سردفتری اتحادیه جهانی سردفتران و آشنایی با نحوه فعالیت نوین ایشان در حوزه مدیریت Ict و برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط مدیریت وقت مرکز تجارت الکترونیک از جمله فعالیتهای گسترده کانون بوده است.

 

وي افزود: از سال ۱۳۸۹ که دفاتر اسناد رسمی بعنوان دفاتر ثبت نام مرکز میانی عام بازرگانی وقت مرکز تجارت الکترونیک فعلی معرفی شدند و فعالیت خود را آغاز كردند، در گام بعدی نسبت به درخواست برای مرکز میانی و تهیه تجهیزات سخت افزاری با سرمایه‌گذاری در کانون سردفتران و دفترياران بعنوان یکی از تصمیمات استراتژیک و اساسی کانون که مدعی بهترین جایگاه برای مرکز میانی شدن است صورت پذیرفت و کماکان ادامه دارد و امید است هرچه سریعتر شورای سیاست گذاری گواهی الکترونیک کانون سردفتران مجوز تاسیس مرکز میانی عام کانون سردفتران را صادر كند.

 

دشتي اردكاني با اشاره به همراهی و یاری گسترده کانون سردفتران و دفترياران در راه‌اندازی دفاتر خدمات الكترونيك قضایی، به درخواست یاری و همراهی به مجموعه سازمان ثبت احوال از زمان دکتر آیت اللهی تا مدیریت کنونی اين سازمان اشاره كرد و افزود: برای موضوع توزیع کارت ملی هوشمند و صدور گواهی امضای الکترونیک کارت هوشمند از حدود یکسال پیش اقدام شده و هر جایی که که دفاتر اسناد رسمی می‌توانند برای مردم و حاکمیت ياري رسان باشند بخصوص در زمينه صدور گواهی امضای الکترونیک اقدامات لازم انجام شده است.